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Editoriale

                Sonia Bergamaschi









                  Editorial by Sonia Bergamaschi

                  Technologies have played a key role in our society for years and the strategic management of IT services
                  in the education sector has strongly entered the public debate due to the emerging pandemic environ-
                  ment. The University has launched numerous digitisation initiatives that have enabled students to carry out
                  their bureaucratic procedures completely online and to proceed with their careers using Moodle-Teams, a
                  teaching platform that has proven to be an extremely functional choice, in line with the strategic plan, that
                  is a complete review of the management of IT services, with their complete unification and centralisation for
                  administrative, educational and research purposes.
                  In terms of data, the strategic plan has ambitious objectives, the University in fact aims to restructure the
                  methods of data production, collection, management, and access, encouraging the path towards a Central
                  Single Data University, a centralised model of virtual integration of existing data repositories that can faci-
                  litate the extension of data-driven decision-making processes for ordinary activities, as well as offer more
                  organised empirical bases for the elaboration of strategic planning documents.

                  The projects and challenges to ensure the continuity and sustainability of responses outside the purely
                  emergent context are manifold and the collective vision of the academic community will be able to project
                  us into a future made of connections of ideas, projects and experiences.










                         l tema della  gestione strategica     l’intento di rendere i servizi più facilmente fruibili
                         dei servizi informatici in ambito     ai diversi utenti.
                         accademico e, più in generale,           Per gli studenti e le studentesse l’Ateneo ha
                         nel settore dell’istruzione, è entrato   avviato gli appuntamenti on line da parte delle

                   Iprepotentemente nel dibattito pubblico     segreterie, la completa digitalizzazione della loro
                a causa del contesto emergenziale dettato dalla   carriera, la possibilità di accesso ai servizi tramite
                pandemia da Covid-19.                          SPID: dalla consegna della domanda di laurea

                   Le tecnologie, in questa fase contingente,   alla messa a disposizione dei vari certificati,
                hanno giocato un ruolo di fondamentale importanza   dalla domanda di immatricolazione all’iscrizione
                per rispondere in maniera adeguata alle sempre   all’esame di stato di abilitazione, oltre allo
                maggiori necessità che il confinamento portava   svolgimento di esami e lauree on line nel periodo
                alla luce.                                     del lockdown.

                   L’Ateneo  ha  dato  un  notevole  impulso  alla   Per il  personale  tecnico amministrativo  ha
                transizione digitale accelerando la digitalizzazione   fornito strumenti idonei e grande supporto per
                di numerose procedure in ambito gestionale, con   il lavoro in  smart working durante la situazione





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